Консультація для вихователів на тему:

"Кожен вихователь знає: дидактична гра - навчає"

В. О. Сухомлинський: "Навчання - це праця, і його не можна перетворювати на гру. Та не можна поставити китайську стіну між працею і грою. Гра - найсерйозніша справа. У ній розкривається світ, без неї не може бути повноцінного розумового розвитку".
Мабуть багато дорослих спостерігали за грою дітей. Найважливіша ознака дитячої гри - цілковита захопленість, дитина повністю поринає у гру.
 Гра - це "супутник дитинства", ООН проголосила її універсальним і невід'ємним правом дитини. Вона притаманна їй і зумовлює потребу у виявленні активності. 
Гра в дитячому віці є нормою, не лише фактором настрою, емоцій дитини, а й впливає на розвиток мозку, інших систем організму.
Гра сприяє розвитку пам'яті, мислення, бо в процесі гри потрібно пам'ятати свої завдання, правильно приймати рішення у конкретних ситуаціях, випробовує себе на що здатна.

Під час гри дитина живе ніби в іншому світі, їй не подобається, коли дорослі порушують хід гри, що триває у її фантазії. Дорослі пропонують займатися більш кориснішими справами (вечеряти, вмиватися, гуляти), а дитина зайнята цікавою роботою і повинна її доробити.

Ігри підвищують ефективність сприймання дітьми навчального матеріалу, урізноманітнюють їх навчальну діяльність, вносять у неї елемент цікавості.
За допомогою ігрової діяльності діти мають спосіб пізнання навколишнього світу. Вони придумують і створюють нові іграшки, засвоюються стосунки між людьми, правила і норми поведінки. 
Дошкільник у грі може поділитися, допоможе, виявить витримку, терпіння, швидше запам'ятає, вивчить і зрозуміє новий матеріал.
Психологами доведено, що той, хто в дитинстві  багато і захоплено грався, у дорослому віці буде захоплено і багато працювати. 

А. С. Макаренко говорив, що яка дитина в грі, такою буде і в роботі, коли виросте. Тому навички, знання, що отримала дитина у процесі гри, будуть доцільними і необхідними й у подальшому житті.


Серед розмаїття ігор, які проводяться в дошкільному закладі, значне місце посідають дидактичні ігри.

Дидактична гра є одночасно видом ігрової діяльності і формою організації взаємодії дорослого з дитиною, що зумовлює її своєрідність. Вони розвивають спостережливість, увагу, пам'ять, мислення, мовлення, сенсорну орієнтацію, кмітливість. Дидактичні ігри спрямовані на формування у дитини потреби в знаннях, активного інтересу до того, що може стати їх новим джерелом, удосконалення пізнавальних умінь і навичок.

Вона тренує не тільки мозок, а й волю, виховує моральні якості. Добросовісне виконання правил, вимагає витримки, дисципліновпності, привчає до чесності, справедливості, організованості. Зміст і правила гри допомагають формуванню бережного ставлення до предметів як продуктів праці дорослих, про норми поведінки, стосунки з однолітками, дорослими.
 Оцінюючи дидактичну гру та її роль у навчанні, вихованні дошкільників.
 А. П. Усова писала: "Дидактичні ігри дозволяють підвищити сприйнятливість дітей, урізноманітнити діяльність дитини вносить елементи цікавості".

Дидактичні ігри - це навчальні ігри, коли вихователь впливає на дитину. У ній дитина навчається, виховується, закріплює набуті знання. Дорослі можуть використовувати їх на заняттях, може бути елементом прогулянки, а також поза заняттями, коли діти обирають гру самостійно.

Мета дидактичних ігор полягає у сенсорному вихованні, мовленнєвому розвитку, ознайомленні з навколишнім світом, формуванні елементарних математичних уявлень.
Дидактичні ігри  й заняття дуже важливі для розумового розвитку маленьких дітей. У них формується здатність зосереджуватися на тому, що показує і говорить дорослий. Дидактична гра має навчальну мету.
Основним її компонентом є дидактичне завдання, сховане від дитини в ігровому завданні. Переважання навчального завдання перетворює гру на вправу, ігрового - нейтралізує  навчальне значення такої ігрової діяльності.


Воно непомітне, засвоєння пізнавального змісту відбувається не навмисне, а під час цікавих ігрових дій (приховування і пошуку, загадування і відгадування, елементів змагання у досягненні ігрового результату). Дошкільник не просто грається, а бере участь у процесі навчання, уважно вслуховується, орієнтується на потрібну властивість, підбирати і групувати предмети.
Дошкільники прагнуть входити в уявну ситуацію, у них природнє прагнення до гри, бажання досягти ігрової мети, виграти. Саме це спонукає дошкільників до розумової активності, якої вимагають умови, правила гри, її закони.
 Дидактична гра відбувається за умови, що дотримання правил - є результатом дитячої діяльності, а не лише зовнішньою умовою дорослого.
У дидактичній грі правила завжди усвідомлені. Правила спрямовують гру об'єднують навчальне та ігрове завдання, визнають послідовність ігрових дій, підвищують цікавість гри, дають змогу вихователю непрямо керувати нею, регулюючи взаємини дітей, формують міжособистісні стосунки.
Без правил дидактична гра розвивалася б стихійно, а навчальне завдання неможливо було б вирішити. Діти підпорядковуються правилам і у грі вирішується дидактичне завдання.
Засобом розв'язання дидактичного завдання є дидактичний матеріал. Результатом гри - розв'язання ігрового і навчального завдання. Розв'язання обох завдань є показником ефективності гри.

Для найкращої ефективності гри слід підбирати ігри відповідно віку, враховуючи тему заняття. Доцільно ускладнювати, використовувати варіативність ігор, ускладнення правил, включення різних варіацій, включення у гру усіх учасників.
Молодші дошкільникі усвідомлюють ігровий результат, старші - навчальні завдання: навчився, здогадався, розв'язав.
Дидактична гра має свою чітку окреслену структуру. Вона складається: дидактичні та ігрові завдання, правила, ігрові дії, результат.
Навчальні завдання підкреслюють спрямованясть навчального змісту гри з різних розділів програми на пізнавальну діяльність дітей.
Ігрові завдання допомагають дітям швидко з інтересом його розв'язати. Правила гри допомагають, організовують, спрямовують, спонукають дітей керувати своєю поведінкою.
Керуючись правилами, дошкільнята докладають вольових зусиль, уміння взаємодіяти з іншими, переборювати негативні емоції у зв'язку з невдачами.
Під ча  ігрових дій діти реалізують свої ігрові задуми, вчиться мислити швидко, почуття напружені, дії організовані, зміст насичений яскравими образами, дитина живе у певній ігровій ситуації. А результат гри сприймається як досягнення, задоволення , налагодження взаємин.
Дидактичні ігри розрізняються за навчальним змістом, пізнавальною діяльністю, ігровим діям і правилам, організацією та взаєминам дітей, роллю вихователя.
Гра для дитини - це всепоглинаюча, найулюбленіша справа, де дитина як письменник пише свою власну книгу, створює свій власний світ, експериментує, живе, прагне, фантазує. Як дитинство не є просто  підготовкою до дорослого життя, так і гра має свою особисту власну беззаперечну цінність. Безліч поколінь людей виросли у грі, без неї не було б людини.

Дидактична гра: "Гостинні квіти"

Освітні завдання: формувати знання про квіти, комах рідного краю, будову та умови для життя; розвивати мислення, мовлення, пам'ять; виховувати інтерес до природи, доброту.
 Матеріал: картинки квітів, комах.
 Хід гри: діти однієї групи отримують картки з зображеннями комах, інші - квітів, під музику діти бігають, а по команді: "збирається дощ", "шукайте нічліг", комахи підлітають до квітів і стають парами. Пари складають діалог: "Я укрию тебе від дощу", "Я нагодую солодким нектаром", комаха дякує за гостинність, пояснює, чим подобається квітка.

Дидактична гра: "Зустрічаємо гостей"

Освітні завдання: формувати знання про тварин рідного краю, будову, характерні особливості; дати знання про те, як тварини і рослини співіснують разом і допомагають одне одному жити; розвивати мовлення, мислення; виховувати інтерес до тварин, доброту.
 Матеріал: картинки тварин, комах, дерев, грибів, квітів.
Хід гри: прислів'я:
 "Хто людям будинок відкриває, той без друзів не буває". Дітям пропонується поєднати пари тварин, комах, квітів, дерев та пояснити, як вони один одному допомагають (комахи на лапках переносять пилок рослин з квітки на квітку, дають змогу квітам, рости на більшій території, комахи отримують їжу). Потім дитині пропонується уявити, що до неї в гості прийшла тварина. Її потрібно описати, розповісти, чим подобається, чим потрібно привітати, як зустрічати.

Дидактична гра: "На гостинах у гарбуза"

Освітні завдання: розширити знання про птахів, тварин рослин рідної місцевості, якості, користь; розвивати мовлення під час ознайомлення зі стравами української кухні з гарбуза; виховувати інтерес до тварин, допитливість.
Матеріал: картинки тварин, гарбуза.

 Хід гри: дітям пропонується розглянути картинки різних лісових мешканців, розповісти, як гарбуз зустріне кожного лісового мешканця, який прийде угості (ведмедя гарбуз почастує гарбузовими котлетами з медом, білочку – смаженим гарбузовим насінням,  зайчика – салатом з гарбуза та моркви).



Коментарі