З досвіду роботи вихователя Горох
Ірини Миколаївни на тему:
«Тематичні прогулянки та заняття на відкритому повітрі в освітньому
просторі
закладу освіти»
К. Д. Ушинський писав: «Логіка природи - найзрозуміліша
для дитини».
В. О. Сухомлинський наголошував: «Вмійте відкрити перед дитиною в
довкіллі щось яскраве, аби життя заграло перед дітьми усіма барвами веселки.
Залишайте завжди щось недосказаним, щоб дитині захотілось знову і знову
повертатися до того, про що вона дізналася»
Плануючи прогулянки
з дітьми, ставлю собі за мету забезпечення активної, різноманітної,
змістовної та цікавої для вихованців діяльності.
А важливі завдання
допоможуть: розширити світогляд дітей, навчити використовувати набуті знання в
іграх та самостійній діяльності, робити і висновки під час спостережень,
розвивати творчу уяву, фантазію, пам»ять, увагу, мовлення, підтримувати інтерес
до природних явищ, соціуму, виховувати вміння уважно слухати однолітків та
дорослих, любов до рідної природи, уявлення про екологію.
Планую прогулянку з урахуванням: погодних умов, віку дітей, їх пізнавальних
інтересів, наявного матеріалу, тематики попередньої освітньої діяльності.
Для того, щоб прогулянки
були різноманітними і цікавими, щодня планую їх зміст, включаючи освітню
складову і самостійну діяльність дошкільнят
Види прогулянок:
·
Типова: максимальна вільна
діяльність дітей.
·
Цільова прогулянка .
·
Прогулянка- екскурсія- похід.
·
Спортивна.
·
Тематична прогулянка.
Прогулянка - невичерпне джерело пізнання оточуючого
світу. Вона насичує добротою, радістю, знаннями дітей різного віку. Якщо
маленька дитина раннього віку з подивом і захопленням бачить все нове, то
дитина, яка йде до школи, робить висновки, логічні закономірності, причинно-наслідкові
зв*язки.
Дитина старшого
дошкільного віку повинна бути готова до школи фізично, соціально, психологічно,
мати мотивацію, розумово розвинена, мати певний обсяг знань. Адже сучасний світ
швидко змінюється і потребує від дитини корисних знань, які вона може швидко
використати в житті.
Тому мета всіх
вихователів і моя мета – це максимально підготувати дошкільника до нового виду
діяльності - навчання, якомога спокійніше пережити цю вікову кризу.
Дошкільники повинні бути
розвинені фізично, бо навчання потребує сил і витривалості. Тому на прогулянці
проводжу рухливі ігри: "Хитра лисиця", "Діти і вовк",
народні ігри: «Мак», «Горюдуб»
Широко використовую
фізхвилинки, рухавки, пальчикові ігри, хвилинки масажу, психогімнастики, які не
тільки оздоровлюють, а й вносять елементи цікавості, знімають втому,
перенавантаження. Знаю з власного досвіду, що діти втомлюються не стільки від діяльності, як
від її одноманітності. На занятті: "Осінні загадки", діти виконували фізхвилинку:
"Пташка високо літає,
зайчик весело стрибає, лис тихенько пробіжить,
Їжачок в траві, сидить.
Раптом тихо лис проліз, чеше лапкою свій ніс. Десь по лісу йде ведмідь, всіх
звіряток цих любіть".
З цікавістю діти виконували
вправи на занятті:
"У гості до береізки"
"Ми берізки і кленці, в
нас маленькі стовбурці,
Ми в стрункі
стаєм рядки, випрямляємо
гілки.
Ледь зіп'ялись з корінців,
дістаємось промінців.
Ми стискаєм їх вогонь, у
зелень своїх долонь.
Хилять свіжі вітерці
вліво-вправо стовбурці.
Ще й берізки кожен ряд,
нахиляє вперед-назад.
Вже город копають люди, йде
робота на селі.
Тож і ми копати будемо в
себе грядочки малі.
Сприяє згуртуванню дітей і
психогімнастики. Так на занятті: "Осінні загадки", "У гості до
берізки"
"Лісова заквітчана поляна" діти робили вправи, насичені цікавим добрим змістом.
"Лісова заквітчана поляна" діти робили вправи, насичені цікавим добрим змістом.
Доброго ранку сонечко ясне!
Доброго ранку земле прекрасна!
Доброго ранку дерева
багряні, доброго ранку квіти духмяні!
"Сонечко".
Встало вранці ясне сонце,
зазирнуло в віконце.
Ми до нього потяглись, за
промінчики взялись.
Посміхнулись, пострибали,
друзів всіх ми привітали.
Покружляли, поплескали, до
роботи ми взялись.
Діти старшого дошкільного
віку можуть і знають багато. Але потрібно розуміти, що навчальна діяльність -
новий вид діяльності, який потребує значних зусиль.
Тому на прогулянці під час
індивідуальних, групових бесід розповідаю про те, як цікаво в школі, скільки
діти дізнаються всього нового разом з товаришами. Так під час бесіди "Про що дізналися ми з книжки?",
допомогла зрозуміти користь читання, "Як написати листа Діду
Морозу?", підкреслила необхідність навчання письму.
Мотивація для навчання в
школі вкрай важлива, бо коли є мотив, є і бажання виконувати діяльність.
Так на тематичному занятті
на вулиці: "Що ховається в землі?", наголошувала на тому, що в школі,
дошкільники дізнаються з чого складається грунт, його властивості, які бувають
корисні копалини, про важливу для людей професію геолога.
Діти розуміли, що без знань
не можна знайти те, що приховане в землі, його значення для людства, знання
про мінерали, елементи, які потрібні для виготовлення продуктів харчування,
ліків, без яких людина не може існувати.
Коли дитина вмотивована,
прогулянки допоможуть зрозуміти, що діяльність у школі пов'язана з навчанням у
колективі.
Так під час цільвої
прогулянки до каштана, мої вихованці виконували рухи разом під час
психогімнастики, грали у рухливі, дидактичні ігри, збирали каштани, допомагали
одне одному, гуртувалися як команда.
Згуртованість, вміння чути свого товариша, взаємодопомога, колективізм -
всі ці якості допоможуть дитині у школі, адже вона - великий колектив, де
дитина повинна діяти, виконувати прохання, доручення, дружити.
Людина - соціальна істота,
тому соціальна сформованість закладається у дитячому садку
Всім відомо, що дитина, яка не
відвідувала дитячого закладу, істотно
відрізняється від дитини, яка регулярно його відвідувала. І
хоча така дитина матиме знання, то невміння діяти в колективі, буде
погано позначатися у властивості оволодівати знаннями, буде комплексувати, інші
діти будуть настроєні вітчуджено.
Щоб уникнути всіх цих
проблем, дитячий навчальний заклад згуртовує дитячу спільноту, робить її єдиним
цілим. Цьому сприяють тематичні прогулянки, заняття на відкритому повітрі.
А ще вони розширюють знання, дають вміння та навички. Бо без
цих знань дитині старшого дошкільного віку буде важко вчитися. Бажання вчитися, дізнаватися щось нове завжди присутнє
у дитини.
Щоб його відкрити,
використовую на прогулянці спостереження.
Тема спостереження
не нова в педагогиці, але підхід може бути інший.
-Чому не можна ламати гілок?
-Що буде, якщо
зникнуть усі комахи?
-Як ми можемо допомогти рідному місту?
-Для чого нам потрібний лід?
З власного досвіду знаю, що діти дуже люблять гратися. Це
природня потреба дитини.
Адже гра для
дитини-дошкільника - провідна діяльність. Всім відомо, що гра, особливо
дидактична - навчає.
Так під час цільвої
прогулянки до парку у іграх, діти дізнавалися про весняні квіти, видатні місця
рідного міста, його природу, людей, які працюють на добробут міста Прилуки.
Дидактична
гра: "Квіти моєї місцевості"
Освітні
завдання: формувати знання дітей про квіти рідного краю, їх будову, значення;
розвивати мовлення, мислення, пам'ять; виховувати інтерес до квітів, любов до
рідного краю.
Матеріал:
настільне лото, пазли, вірші про квіти.
Хід гри: діти,
сьогодні я знайшла вирвану квітку на дорозі, вона мені розповіла про те, як
вона гарно росла на клумбі, але її зірвала дуже маленька дитина, яка не
розуміє, що рвати квіти не можна.
Але ви вже
дорослі і розумієте, що краще нехай квіти милують око на клумбі, ніж будуть
зірвані і пов'януть. Тому зараз пропоную посадити квіти. Діти збивають квіти з
частин і називають. Пропоную послухати вірші і показати відповідну квітку, скласти
з неї пазл. Під вікном моєї хати, чорнобривці стали розквітати,
Їх садила,
поливала, моя ненька-мати.
Вийшли зрання
на гуляння українські діти, мальви радо їх вітали, українські квіти.
Ось волошки, сонні трошки, синім шовком шиті,
ясноокі, чисто вмиті, розбрелись по житі.
Ось рожева
конюшина, а на ній і комашина, що не дивлячись на ранок, їсть солодке на
сніданок.
На осонні
соняшник вироста, головку до сонечка поверта, дивиться сонечку прямо в очі, вирости на
сонечко схожим хоче.
Мабуть спати
полюбляю, і рожеві квіти маю, ніжне листя і стебло, полюбляю я тепло...
(сон-трава).
Ніжний мамин дотик рук, лагідний, немов серця
звук, інший бік листка – мачуха зла, але
квітка радість принесла... (мати-і-мачуха).
Він маленький,
він біленький, має ніженьку тоненьку, з ним легенько вітер грає, все гойдає,
колихає. Сповіщає рідний край, гей, весна прийшла, стрічай!.. (підсніжник).
Я найперший розцвітаю, синім цвітом серед гаю.
Відгадайте, що за квітка, бо мене не стане влітку... (пролісок).
Стала на галяві в жовтім сарафані, підросте,
всміхнеться, для вітрів вбереться. В платтячко біленьке, пишне та легеньке...
(кульбаба).
На тонких
тонких бринять стеблинках, між травинок і пеньочків, сині-сині звуться дзвінко
лісові квітки... (дзвіночки).
Квітка я
ніжна, низенька, дрібна, як запахну - приходить весна, фіолетовий цвіт мій з
п'яти пелюсток, квітну я довго в лісі серед інших квіток... (фіалка).
Лист зелений і
міцний, сніг для нього не страшний, а коли весну стрічає, сині очі розкриває...
(барвінок).
Дидактична гра: "Карта міста Прилуки"
Освітні
завдання: формувати знання про розташування об'єктів живої і неживої природи,
пам’яток архитектури, іншими важливими будівлями.
Матеріал:
великий папір, або килимок, вирізані з паперу, картону об'єкти, будівлі міста
Прилуки.
Хід гри: діти,
наше місто Прилуки схоже на гарний зелений килим, давайте на ньому розтістимо:
річку Удай, поля, степи, дерева, будинки, церкви, всю утворену карту діти
обкладають квітами і утворюють віночок, потім дітям пропонується пограти у гру:
"Віночок", - у колі і передають віночок зі словами:
"Я люблю
свій рідний край - сонце, небо, водограй. Ти віночок передай, слова щирі
називай".
Дитина, у якої
залишився віночок розповідає щось поо своє місто, розповідає, чим воно йому
подобається.
Дидактична гра: "Піраміда доброти"
Освітні
завдання: формувати знання дітей про позитивні якості прилучан; збагачувати
словник дітей (побудували, прикрасили, допомогли, зберегли, подарували)
Матеріал: діти
по черзі називають місця, які знають у Прилуках, описують їх, називають добрими
словами і викладають різнокольоровими кільцями будують піраміду.
В. О. Сухомлинський: «Десь у найпотаємнішому
куточку серця в кожної дитини є своя струна, вона звучить на свій лад, і щоб
серце відгукнулося на слово, треба настроїтися самому на тон цієї струни»
Знання важко засвоїти, коли вони, немов море, поглинають дитину. Навантажувати знаннями дитину потрібно поступово. Навчання дитини починається
в дошкільному закладі, а продовжується в
школі.
Так на заняттях у молодшій
групі : "Цікавий світ навколо нас",
- діти дізнавалися про ознаки осені, овочів, їх значення, а малюки
середньої групи на занятті: "Котикові клубочки", - дізнавалися про тварин, їх види, вміння вгадувати її по опису, складати з частин ціле. Діти старшої групи
на занятті : "Усім-усім потрібен дім", - розуміли значення житла не
тільки для людини, а й для тварин, птахів, складали, розповіді за допомогою
моделей, мнемотаблиць, розвивали мовлення під час гри: "Додай слово",
логічно вгадували тварину, її житло з перекручених слів.
Праця розширює знання про
світ, природу, дозволяє на практиці використивувати отримані знання.
При правильній організації
праці, трудових доручень на прогулянці, дитина вчиться правильно називати
квіти, їх будову, умови необхідні для росту, значення для людей, розуміють
значення чистоти в місцях гри та догляду за особистими речами: "Квіткова
лікарня", "Наш майданчик чистотою сяє", "Іграшки - наші
друзі"
А праця в природі - джерело
знань. Ці знання допоможуть дізнатися про значення частин рослин для її росту і
живлення, вчать мислити, рахувати під час розмітки грядки, розвиває м'язи руки,
що добре вплине на правильність письма у зошиті.
Цю роботу діти з радістю виконували:
"Наш квітник веселкою сяє", "Скуштуємо власний урожай", -
куштування салату із зеленої цибулі.
Навчання і виховання на
природі має велике значення, бо "логіка природи для дитини найзрозуміліша». Все, що дитина бачить, вчить на природі,
вона краще запам'ятає, краще сприйматиме матеріал. У своїй роботі широко
використовую художнью літературу. Вона допомагає краще зрозуміти явища,
побачити і зрозуміти деталі.
На занятті на прогулянці: "Загадки про
казки", - дошкільнята відгадували казки у загадках, називали склад числа
три, за допомогою природного матеріалу, прокладали правильний напрямок руху,
називали сторони, частини доби, виконували рухи під музику.
То як же організувати
прогулянку, заняття на відкритому повітрі в дитячомку навчальному закладі
весело і корисно?
Все залежить від
майстерності і бажання вихователя. Методів і прийомів - безліч. Діти, завжди
підтримають нове, вони великі експериментатори і дослідники. А почати
організацію потрібно із роздягальні. В ній знання як правильно,
швидко, в правильній послідовності одягатися, складати свої власні речі,
слідкувати за своїм зовнішнім виглядом , допоможуть дитині у школі.
Загадка, запитання,
мотивація, художнє слово запалять у дитині вогонь пізнання, показ камінчика,
паперу, листка, підштовхне до експерименту, дослідів з ним. Робота важлива,
корисна, дає змогу навчити, виховати, дати вміння і навички. Можливо, мій
досвід роботи на прогулянці допоможе дітям і батькам підготуватися до школи,
адже той, хто вміє і знає, має більше переваг. Експериментуйте!





Коментарі
Дописати коментар